Sisältää – Innehåller

Sisältää – Innehåller

Blogi

Kuva: Jeremy Bishop/ Unsplash

 

Nykyään työnhakijoita kehotetaan lähes poikkeuksetta olemaan aktiivisia sosiaalisessa mediassa.  Pitää osallistua keskusteluun, tuottaa sisältöä, verkostoitua ja twiitata. Ei ole kuitenkaan samantekevää, että mitä sosiaalisessa mediassa häsläät. Candy crushin ennätyspisteet, Äitylit 2016-ryhmässä käyty väittely hedelmäsoseista tai Temptation islandin jakson käänteistä twiittaaminen ovat – ei mahdottomia, mutta epätodennäköisempiä työllistymisen edistäjiä kuin esimerkiksi LinkedIn-blogin pitäminen tai tietyn ammatillisen hashtagin alla käyty keskustelu.

 

Silloin, kun sinulla on tavoite, pitää myös tehdä suunnitelma. Sosiaalinen media on vapaa-ajan ja hauskanpidon paikka, mutta silloin kun sitä tahtoo hyödyntää ammatillisessa tai työnhaullisessa mielessä, on hyvä miettiä raamit valmiiksi. Mitkä ovat omalla alallasi kaksi olennaisinta/ aktiivisinta/ ammatillisesti tärkeintä somekanavaa? Onko niissä tärkeää kuulua ammattilaisten ryhmiin vai pystyykö keskusteluun osallistumaan somefeediin tehtyjen päivityksien alla tai tietyillä hashtageilla, mitä ne ovat? Kuka on onnistunut omassa työelämän someläsnäolossaan ihan nappiin ja mitä parhaimpia käytänteitä voit häneltä parastaa*)? Mikä voisi olla oma sisällöntuotannollinen panoksesi keskusteluun? Mitkä ovat oman sisällöntuotantosi viisi tärkeintä avainsanaa? Mikä on missiosi, mikä on sanomasi maailmalle? Ketkä ovat oman ammatillisen verkostosi tärkeitä pelaajia ja miten sinun on mahdollista verkostuitua heidän kanssaan? Mikä on strateginen tavoitteesi, entä mitä taktisia toimenpiteitä teet sen eteen seuraavan viikon, kuukauden ja puolen vuoden aikana?

 

Osallistuin aiemmin keväällä Ping Helsinki-sisältömarkkinointiseminaariin. Siellä alansa huiput jakoivat parhaat vinkit sisällöntuotannossa onnistumiseen. Tehtävä ei ole helppo, mutta siinä onnistumalla voi saada niin suuria katselukertoja, että siihen ei ikinä olisi muuten tavallisella työnhakijalla varaa. Telian Janne Kaijärvi tiivisti sen lauseeseen: 5% sisällöstä saa 90% huomiosta.

 

Miten sitten tuottaa ihmisiä kiinnostavia sisältöjä? Ping Helsingin keynote Ann Handley summasi esitykseensä sen, joka onkin helpommin sanottu kuin tehty: hyvään, lukijan tai katsojan vangitsevaan sisältöön tarvitaan ennemmin nokkelia ideoita kuin isoa budjettia. Se antaa toivoa kaikille meille tavallisille ihmisille, joilla ei ole työnhakuun varattuna kymmenien tuhansien eurojen markkinointibudjettia. Ann rohkaisee kertomaan rohkeita tarinoita ja olemaan ”delightfully unexpected” – hurmaavalla tavalla yllättäviä sisällöissämme.

 

Mikäli työnhaku tai oman ammatillisen someprofliilin kirkastaminen on sinulle ajankohtaista, kehotan tänään istumaan puoleksi tunniksi vaikka puiston penkille tai kantakahvilasi pöytään ja pohtimaan toisessa kappaleessa esitettyjä kysymyksiä. Juuri tänään on mainioista mainioin hetki aloittaa!

 

*) Parastaa tarkoittaa ihailevassa mielessä lainaamista, mallioppimista ja parhaiden käytänteiden hyväntahtoista nappaamista myös omaan käyttöön.

 

Kirjoittaja Miina Makkonen on digimarkkinoinnin lehtori, ammatillisista seminaareista SEKÄ Temptation islandista twiittaaja, joka haaveilee siitä, että ehtisi kirjoittaa ja valokuvata enemmän.