Oletko olemassa, jos sinua ei löydy googlettamalla? Kuten monet jo vähän sarkastisestikin toteavat: ”Jos siitä ei ole jaettu Facebookissa, sitä ei ole tapahtunut.” Miten siis näyt verkossa ja näytkö verkossa? Tarkista ja googleta itsesi. Löytyykö sinusta informaatiota? Mitä informaatiota? Onko informaatio oikeaa ja kuranttia? Ovatko sinusta löytyvät faktat informaatiota, jota toivot ihmisten löytävän sinusta? Jos sinua ei löydy verkosta, tai jos löytyvä tieto on vanhentunutta, kannattaa pohtia sitä, millaista tietoa toivoisit ihmisten sinusta löytävän. Voisitko ja haluaisitko vaikka tuottaa johonkin verkkosivuille tai someen jotain tuoretta sisältöä itsestäsi? Vähän mutkat suoriksi vetäen; tuorein informaatio löytyy yleensä ensin, eli mitä tuoreempaa sisältöä sinusta verkosta löytyy, sitä paremmin sinä löydyt. Tästä voi olla hyötyä työmarkkinoille hakeuduttaessa tai vaikkapa uudesta työroolista haaveillessa.
Verkkonäkyvyydestä puhuttaessa puhutaan usein ”digitaalisesta jalanjäljestä”. Jalanjälki verkossa on eräänlainen kartta siitä, missä kaikkialla putkahdat esiin. Vähän samaan tapaan, kuin hiilijalanjälkesi, digitaalinen jalanjälkesi koostuu pienistä murusista eri aihealueiden toimintoja ja niistä sitten rakentuu kokonaisuus, jota voi pitää sinun digitaalisena jalanjälkenäsi. Tosin toisin kuin hiilijalanjälkesi, digitaalinen jalanjälkesi saa olla juuri niin suuri, kuin haluat. Ja suuresta jalanjäljestä voi olla hyötyäkin työmarkkinoille siirtyessäsi.
Kun rakennat omaa verkko- ja somejalanjälkeäsi – ja ehkä omaa henkilöbrändiäsikin – mieti, mikä ja missä on brändisi koti. Mieti, mihin sisältöön toivot jokaisen sinun ammatillisesta osaamisestasi kiinnostuneen henkilön tutustuvan ja linkitä kaikki ”murut” kyseiseen sisältöön. Tuo erityisosaamistasi ja luonnettasi rohkeasti esille. Ristiinlinkitä asioita ja kerro eri paikoissa eri puolista itsessäsi. Kaikkialle ei tarvitse mennä murustelemaan ja näkymään. Eikä kaikkialla kannatakaan olla. Mieti, mitkä kanavat tuntuvat omilta. Kokeile ja makustele. Jos et löydä itsellesi luontevaa tapaa olla läsnä jollain somekanavalla, jätä se kanava ja mene toisaalle. Mutta muista varmistaa, että sinut löydetään.
Vinkkejä ammatilliseen somenäkyvyyteen ja näkyvyyden hallintaan saat esimerkiksi kaikille avoimista, ilmaisista Sometaduuniin MOOC-opinnoista, joissa erityisesti moduulit ”3. Minäkö brändi?” ja ”4. Minäkö media?” keskittyvät näihin aiheisiin.
Näy, kuulu ja ennen kaikkea löydy.
Niin ja muista googlettaa itsesi.
__________________________________
Kirjoittaja, Tiina Nilsson, on työelämäpalveluiden suunnittelijana TAMKissa ja toimii Sometaduuniin-hankkeessa työelämän ja viestinnän asiantuntijana.
Photo by William Iven on Unsplash