Katselin aamu-uutisia, jotka olivat aavistuksen heppoisia; ilmeisesti maailmalla ei ollut juuri tänään mitään superkriisiä päällä. Eikä siis mitään suurta juhlittavaakaan. Sisältöä oli luotu sään vaihteluista, kesän tulemisesta, pienistä urheilu- ja musiikkitapahtumista – ja tietysti kesäisistä mansikkakakuista. Kanavahyppelin ja uppouduin miettimään sisällöntuotannon jaloa taidetta. Kykyä tuottaa mielenkiintoista kerrottavaa vähän ohuemmastakin materiaalista. Kykyä kertoa ja tarinallistaa tapahtumia niin, että niistä tulee ihmisille kiinnostavia, kiehtovia ja relevantteja. Kykyä kertoa asioista ja ilmiöistä niin, että toinen ihminen haluaa pysähtyä asian äärelle.
Sometaduuniin-hankkeessa olemme seuranneet Tristram Hooleyn digitaalisten urataitojen mukaista ajattelua. Löyhästi käännettynä Hooleyn ajatus sisällöntuotannosta tarkoittaa kykyä tuottaa monipuolista, omaa ammatillista osaamista heijastelevaa verkkosisältöä. Ammatillisesti sinulla on todennäköisesti jonkinlainen viesti, jolla haluaisit tuoda esiin osaamistasi ja taitojasi. Jotta kuitenkin esimerkiksi verkossa tartutaan sisältöön ja huomataan se, sen täytyy kiinnostaa lukijaa tai katselijaa jollain tasolla. Sisällön täytyy tuottaa lisäarvoa, jotta sille halutaan antaa aikaa.
Mieti osaamistasi ja mieti tavoitettasi, mitä haluat saada aikaan sisällölläsi? Voitko tarjota jotain, mitä uskot ihmisten kaipaavan? Mitä muut pohtivat ammatillisissa asioissa? Mikä ylipäänsä mietityttää ihmisiä arjessa? Löydä yhteinen alue kiinnostuksistanne. Mieti sisältömarkkinoinnillisia lähtökohtia; miten ”myyt” asiasi. Miten teet tekstistäsi tai muusta materiaalistasi kiinnostavaa – tai jopa jotenkin hyödyllistä – vastaanottajalle? Miksi juuri sinun tuottamaasi sisältöön tutustuttaisiin mieluummin, kuin jonkun muun tuottamaan? Vähän kuin työhaastattelussa, ihmiset kysyvät: ”Miksi valitsisimme sinut?”
Oman osaamisen – ja miksei itsensäkin – brändääminen sisällöllisesti ei ole ihan helppo tehtävä. Saat hyviä vinkkejä itsesi brändäämiseen muun muassa Sometaduuniin MOOC-opintojen moduulista ”Minäkö brändi?”. Tutustu myös muihin moduuleihin ja saat varmasti hyviä vinkkejä someläsnäoloosi.
Sisältöä tuottamalla voi sattumalta joutua mielenkiintoisiin keskusteluihin, kasvattaa verkkonäkyvyyttään, lisätä tietoisuutta ammatillisesta osaamisestaan ja tietysti verkostoitua laajemmin. Laajaa verkostoa voi taas tulevaisuudessa hyödyntää uran eri käänteissä.
Hedelmällisiä ja hauskoja sisällöntuotantohetkiä!
__________________________________
Kirjoittaja, Tiina Nilsson, on työelämäpalveluiden suunnittelijana TAMKissa ja toimii Sometaduuniin-hankkeessa työelämän ja viestinnän asiantuntijana.
Photo by Lauren Mancke on Unsplash